حدیث کساء

برای حدیث کساء با مضامینی که در مفاتیح الجنان هم امده توضیح بفرمایید آیا سند صحیحی دارد یا خیر؟

پاسخ

آیت الله مکارم شیرازی درباره حديث کساءدر مفاتیح نوین چنین می نویسد :«اصل حديث كسا ميان شيعه و اهل  سنت  بسيار مشهور و معروف است و جاى هيچ گونه ترديدى نيست كه رسول خدا در منزل حضرت زهرا ، و يا در خانه خودش زير پارچه اى شبيه عبا قرار گرفت و حضرت على و حضرت فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسين را زير آن جاى داد و از آنان به عظمت و بزرگى ياد نمود و آن جمع را مصداق آيه: «همانا خداوند مى خواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد»، معرّفى كرد.آنچه در اينجا به عنوان حديث كسا نقل مى شود، حديث مشروح و مفصلى است كه برابر روايتى، خواندن آن به اين نحو، داراى پاداش و آثار و بركات فراوانى است. و در ذيل آن آمده است: «در هر محفلى كه شيعيان و علاقه مندان ما اين حديث را بخوانند، رحمت الهى بر آنان نازل مى شود، فرشتگان براى آن ها استغفار مى كنند اندوه غم زدگان برطرف مى شود و حاجات روا خواهد شد».اين حديث نخستين بار در كتاب «منتخب طريحى» متوفاى ۱۰۸۵ از علماى قرن يازدهم آمده است. محدّث بزرگوار مرحوم حاج شيخ عباس قمى در منتهى الآمال، در شرح زندگانى امام حسين پس از بيان اين نكته كه «حديث اجتماع خمسه طيبه  تحت کسا» از احاديث متواتره است، مى نويسد: «اما حديث معروف به حديث كسا كه در زمان ما شايع است، به اين كيفيت در كتب معتبر و معروف و اصول حديث و مجامع متقنه محدثین ديده نشده، مى توان گفت از خصايص كتاب «منتخب» است».از اين رو، جناب ايشان آن را در مفاتيح الجنان نياورده است و ناشران برخلاف ميل آن بزرگوار آن را در پايان مفاتيح اضافه كرده اند.پس از كتاب «منتخب»، اين حديث در كتاب «عوالم» آمده است.(عوالم العلوم ج۱۱ ص۹۲۷) صاحب كتاب عوالم شيخ عبدالله بحرانى از شاگردان مرحوم علاّمه مجلسى و از علماى قرن دوازدهم است،در اين كتاب براى اين حديث سندى ذكر كرده است كه از جهاتى جاى تأمل دارد:۱-سند اين حديث مطابق نسخه خطى موجود در كتابخانه يزد، در متن كتاب نبوده است، بلكه در حاشيه آن آمده است و خط آن نيز با خط متن كه دست خط صاحب عوالم است، متفاوت مى باشد.۲-برخى از افراد سلسله سند، حدود هشتاد سال با يكديگر فاصله دارند كه قاعدتا يكى از آن ها نمى تواند از ديگرى نقل حديث نمايد.۳- بعضى از افراد اين سند در كتب رجالى توثيق نشده اند.ولى از آنجا كه محتواى حديث اشكال خاصّى ندارد و بعضى از علما به قرائت آن اهميّت مى دادند و با توجه به «احاديث من بلغ» مى توان آن را به «قصد رجا» و به اميد برآورده شدن حاجات خواند.( مفاتیح نوین ص۱۱۹۷)

کانال پرسمان:https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*