‏چند نکته درباره تصوف، عرفان و حوزه‌های علمیه

 

۱.بسیاری نمی‌دانند که گروهی از اخباریون جزو مهمترین مخالفان امام و انقلاب بوده وهستند چرا که امام درکنار فقه و اصول، تدریس فلسفه و عرفان را در حوزه‌ها رونق داد.

‏۲. جمهوری اسلامی هیچگاه یک مکتب و مشرب را به عنوان مکتب "اسکولاستیک" در حوزه‌ها به رسمیت نشناخته و همواره همه‌ی سلایق علمی امکان حضور داشته‌اند. لیکن اپوزوسیون نظام غالبا متمایل به فقهای اخباری، تفکیکی و ضد فلسفه بوده اند.

‏۳. آکادمی‌های پررونق تدریس فلسفه وعرفان اتفاقاً کاملا مورد حمایت رهبری و نظام رسمی حوزه علمیه قم هستند. از جمله موسسه امام خمینی با مدیریت آیت الله مصباح که یکی از جدی ترین کانون های تدریس عرفان نظری است.

‏۴. دراویش و متصوفه نه از باب توجه به معارف باطنی و وحدت شخصیه وجود که از باب تسامح در شریعت و انحراف از معیارهای معارف شیعی مورد انتقاد فقها و عرفایی چون امام خمینی بوده اند. به خصوص اینکه بسیاری از آنها منشاء عامه دارند تا امامیه.

‏۵. مهمترین شاخه عرفان شیعی در دوران ما شاگردان مرحوم قاضی طباطبایی هستندکه درنجف وقم،فقه وعرفان وشریعت و طریقت را درآمیختند. علامه طباطبایی، آیت الله بهجت، آیت الله کشمیری و شاگردان آنها همچنان مورد طعن جریان اخباری و تفکیکی حوزه هستند.

وحیدیامین پور           http://t.me/yaminpour

 

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*