چرا تضعیف خرافات، تضعیف عزاداری جلوه می کند/ دین مردم را با خرافات درآمیخته اند
چند روز پیش مصاحبهای از یکی از علمای قم منتشر شد که در آن، ایشان به مبناسازی برای داستانسرایی درباره عاشورا پرداختند. نقدی از بنده بر این سخنان در سایت مباحثات منتشر شد که گزیده دوم آن تقدیم میشود:وی برای بستن دهان منتقدین، قاعدهای دیگر را اینچنین تبیین میکنند: «اگر جایی ما حرام بیّنی دیدیم باید جلویش را بگیریم؛اما اگر جایی حرام بیّن ندیدیم، شبهاتی بود، بخواهیم جلوگیری کنیم باید ببینیم آیا اصل عزاداری تضعیف میشود یا نمیشود؟ اگر تضعیف میشود نباید صحبت کرد؛ اما اگر تضعیف نمیشود آنوقت بله؛ احتیاطاً بگوییم انجام ندهند…»
بر اساس این مبنا نیز نباید در برابر بسیاری از خرافات و اعتقادات نادرست مردم موضعگیری و مخالفت کرد؛ زیرا اعتقادات بعضی از مردم بهگونهای با خرافات گرهخورده است که دین را چیزی غیر از این امور نمیدانند.در این نگاه مهمترین چیز آن است که مردم دیندار و معتقد به ولایت اهلبیت(ع) باشند؛ حال چه کیفیتی از دین و کدام ولایت چندان مهم نیست. پس مخالفت پیامبران الهی و ائمه(ع) با خرافات رایج میان مردم نیز ناصحیح بوده است؛ زیرا آنها اعتقاد مردم نسبت به معنویت را سست میکردند و ممکن بود مردم بیخدا و ملحد شوند!صراحتاً باید گفت تهذیب و اصلاح دینداری هیچگاه موجب تضعیف دین و ولایت اهلبیت(ع) نمیشود؛ بلکه تقویت و رشد و بالندگی دینداری را بهدنبال دارد.آری؛ برای کسانی که به هر قیمتی میخواهند ولایت اهلبیت(ع) را در میان مردم تعمیق و گسترش دهند، مقابله با خرافات و تحریفات یک تهدید برای مکتب به شمار میآید؛ زیرا آنها دین مردم را بهگونهای با خرافات عجین کردهاند که مقابله با خرافات، تقابل با دینداری مردم به نظر میرسد.از این جهت است که ایشان مباحث مرتبط با آسیبشناسی را نقشه شومی از جانب منافقین و آدمهای بیسواد میداند؛ زیرا آدمهای معتقد و باسواد درباره عزاداری و عاشورا اظهار نظری نمیکنند!
در پایان آن مصاحبه ایشان تمام وظایف روحانیت را در مقابل عزاداری نفی کرده و میگویند: « جد اعلای ما… گفتند وظیفهی ما این است که فقط دم در بایستیم و نسبت به این عزادارها، هیچگونه دخالتی نکنیم؛ ما فقط وظیفهمان این است که دم در بایستیم و خوشآمد بگوییم. بله؛ اگر حرام بیّنی دیدید جلوگیری کنید».حقیقت اینکه هماکنون عزاداری دربست در اختیار مردم قرار گرفته است و در نگاه بعضی هرآنچه مردم انجام میدهند مصداق کامل عزاداری به شمار میآید؛ از این رو مخالفت با این رفتارهای مردم، مخالفت با عزاداری بهشمار میآید و حتی علما حق ارشاد و راهنمایی را دراینباره دیگر ندارند. حال به نظر می رسد ایشان عرصه روایتگری و گزارشِ مصائب عاشورا را نیز دربست به مداحان واگذار میکنند و به غیر تماشاگری، مسئولیتی را برای علما در نظر نمیگیرند؛ علمایی که در جزئی ترین امور عبادی، سیاسی و اجتماعی و حتی فردی مردم اظهارنظر میکنند، ولی درباره عزاداری و روایت گری عاشورا حق اظهارنظر ندارد؛ زیرا عاشورا و عزاداری ممکن است در نگاه مردم تضعیف شود!
متن کامل را در اینجا بخوانید:http://mobahesat.ir/15166
مطالب ما را دنبال کنید:http://t.me/azadpajooh