این حدیث صحت و سندیت دارد؟ نخستین کسی که درباره او محکمه عدل در حکومت حقّه تشکیل می شود، محسن فاطمه است. «بحارالانوار: ج ۲۸، ص ۶۴»
برررسی سلسله روایان_سند
عبارت عربی : َ أَوَّلُ مَنْ يُحْكَمُ فِيهِ مُحَسِّنُ بْنُ عَلِيٍّ ع فِي قَاتِلِه
در سلسله روایان این حدیث یک کذاب حضور دارد به نام «ْ عَبْدِ اللَّهِ الْأَصَمِّ » است که ضعیف است.
نجاشی (رجال شناس بزرگ شیعه) درباره این راوی فرموده: بصري ضعيف غال ليس بشيء «صفحه ۲۱۷ رجال النجاشی»
این کلام در این منابع یافت شد: کامل الزیارات: ص ۳۳۴ / بحارالانوار: ج ۲۸، ص ۶۴ / تأویل الآیات: ۸۴۰ .
هیچ کدام از کتب ذکر شده از منابع دست اول شیعی نمی باشد (کتب اربعه) و صرف ارجاع به این منابع علت بر صحت و سندیت حدیث نیست،بلکه باید هم از جهت سلسله سند و هم از جهت متن مورد بررسی قرار گیرند.
مباهله_قرن_ ۲۱ http://eitaa.com/MasalNews