نباید به منافق «دست مریزاد» گفت، تا مردم از او «رودست» نخورند

یکی از ترفندهای منافقان برای فریب مردم و مؤمنین انقلابی، بیان سخنان انقلابی بدون پشتوانه های عملی است. آنان، گاه در دفاع از ولیّ خدا سخنانی انقلابی بر زبان جاری می کنند:

«إِذا جاءَكَ الْمُنافِقُونَ قالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ» (منافقون: ۱)

و گاه در پاسخ به فرامین ولیّ خدا می گویند: «شنیدیم و اطاعت خواهیم کرد»، اما به هنگام «عمل»، از دستورات ولیّ خدا سرپیچی می کنند:

«وَ يَقُولُونَ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالرَّسُولِ وَ أَطَعْنا ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِين.» (نور: ۴۹-۴۷)

آنان همچنین با شدّت هرچه تمام تر قسم یاد می کنند که اگر فرمان جهاد داده شود، حتماً اطاعت خواهیم کرد:

«وَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ لَئِنْ أَمَرْتَهُمْ لَيَخْرُجُنَّ» (نور: ۵۳)

امّا خداوند در پاسخ، بجای تمجید از این اظهارات ظاهراً انقلابی، آنان را به «عمل انقلابی» دعوت می نماید، تا دروغگویی شان برای همه معلوم شود:

«قُلْ لا تُقْسِمُوا طاعَةٌ مَعْرُوفَةٌ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛ بگو سوگند یاد نکنید؛ «اطاعت شايسته» داشته باشید (که آن، بهتر از سوگند خوردن است) كه خداوند از اعمالى كه مى‏كنيد آگاه است.» (نور: ۵۴-۵۳)

این نوع مواجهه قرآن کریم با منافقان نشان می دهد بهترین راه برای افشای دروغگویی منافقان در بیان «سخنان انقلابی»، مطالبه از آنان برای «عمل انقلابی» است. چراکه هدف منافق از بیان اظهارات انقلابی، فریب دادن مردم و خواص انقلابی است تا پس از جلب اعتماد آنان، مواضع غیرانقلابی شان را به تدریج در ذهن مردم تئوریزه نمایند.بنابراین، هرگاه از زبان منافقی اظهارات انقلابی بیان شد، نباید به او «دست مریزاد» گفت و یا به «دست بوسی» او رفت؛ بلکه اتفاقاً باید بیشتر مراقب بود تا او از سخنان انقلابی اش به عنوان «سپر» در مقابل اقدامات غیرانقلابی اش استفاده نکند. خداوند متعال در سوره مبارکه منافقون، پس از بیان سخنان بظاهر انقلابی منافقان و سوگندهای آنان در حمایت از پیامبراکرم(ص) می فرماید:

«اتَّخَذُوا أَيْمانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ؛ آنان سوگندهاى خود را [چون‏] سپرى بر خود گرفته و [مردم را] از راه خدا بازداشته‏اند. راستى كه آنان چه بد مى ‏كنند.» (منافقون: ۲)

اصولاً نگاه «جزءنگرانه» به سخنان و رفتارهای منافق، بسیار آسیب زاست و نفاق او را بیشتر می پوشاند. نگاه صحیحِ منطقی و قرآنی، نگاه «کلّ نگرانه» به مقوله نفاق است. منافق را باید با همه ابعاد شخصیتی، همه سخنان، همه رفتارها و همه سوابقش، «یکجا» تحلیل کرد؛ اظهارات انقلابی منافق در موقعیّتی و شرایطی خاص که منافعش اقتضاء می کند، نباید موجب شود تا «بلافاصله» در تحلیل هایمان او را «انقلابی» بدانیم؛ بلکه باید با لحاظ همه سخنان و رفتارهای پیشین و فعلی او، سخنانش را تحلیل نمائیم.

اگر فردی بصورت علنی اظهارات انقلابی بیان می کند، ولی:

در خفا به دنبال آماده سازی زمینه مذاکره با دشمنان انقلاب است؛
همزمان، پالس مذاکره بر سر مسائل موشکی و منطقه ای و حقوق بشر برای دشمن می فرستد
همزمان، بجای موضع طلبکارانه، با دشمنان انقلاب، قهقهه مستانه سرمی دهد
همزمان، به دنبال تصویب و اجرای لوایح استعماری همچون FATF، سند ۲۰۳۰ و … است
و …،آیا می توان اظهارات انقلابی او را «صادقانه» دانست؟ آیا هدف او از بیان سخنان انقلابی، فریب افکارعمومی و جریان انقلابی برای پیشبرد رفتارهای غیرانقلابی اش نیست؟تا زمانیکه «دل» در گرو دشمنان است، «زبان» حتی اگر انقلابی سخن بگوید، نباید آن را باور کرد و به آن «دست مریزاد» گفت. «دست مریزاد» و «دست بوسی» برای زمانی است که «دل»، «زبان» و «رفتار» فرد، هرسه، انقلابی باشند.نباید با برخی توجیهات ظاهراً اخلاقی و به بهانه رعایت «انصاف»، «ادب» و «اخلاق» و یا با توجیه «جذب» منافقی که امیدی به جذب او نیست، زمینه «فریب خوردن» دوباره افکار عمومی را فراهم نمائیم.عمارها و ابوذرهایی که برخی اقتضائات ولیّ خدا محدودشان نکرده است، به مثابه سپر و سربازان ولیّ خدا، باید از موضع آرمان گرایی، افشاگر چهره نفاق باشند، نه اینکه با مصلحت اندیشی محافظه کارانه رفتارهای او را توجیه نمایند تا دست ولیّ خدا را برای برخورد انقلابی با منافق بسته شود.

جدیدترین تحلیل های قرآنی روایی از موضوعات سیاسی فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید:
https://eitaa.com/basaer_fi

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*