معنای آیه نخست سوره قمر

تحقیقی نو درباره معنای آیه نخست سوره قمر و موضوع انشقاق قمر ( شق القمر )،آیا « شق القمر » معجزه ای بوده که در زمان رسول اکرم (ص) رخ داده یا در آستانه قیامت رخ خواهد داد؟ بررسی نظریه مشهور درباره انطباق آیه نخست سوره قمر بر معجزه ای با عنوان « شق القمر » ( شکافتن ماه در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ).مقاله ای با درجه « علمی پژوهشی» با موضوع " بررسی تطبیقی نظرات مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم علامه فضل الله درباره معنای آیه نخست سوره قمر و ربط آن با موضوع « شق القمر»"

 لینک دانلود متن کامل این مقاله با فرمت پی دی اف:

https://jqst.ut.ac.ir/article_63014_48212aa885b0770578c5e4bdd05069c7.pdf

چکیده این مقاله:عموم مفسران از جمله علامه طباطبایی بر این باورند که آیۀ « اِقْتَربَتِ الساعَةُ وَ انْشَقَّ القَمَرُ [قمر:۱] هنگام قیامت نزدیک شد و ماه شکافت» ناظر به معجزۀ شق‌القمر است که در زمان پیامبر خاتم(ص) تحقق یافته است. در مقابل، اندکی از مفسران از جمله سید محمدحسین فضل‌الله (صاحب تفسیر مِن وَحیِ القرآن) بر این باورند که این آیه به شکافته شدن ماه در قیامت اشاره دارد و روایاتی که تحقق آن در زمان پیامبر(ص) را مطرح کرده‌اند قابل اتکا نیستند.علامه طباطبایی در المیزان از نظریۀ مشهور دفاع کرده اما فضل الله آن را نقد کرده و دفاعیات صاحب المیزان را ناکافی دانسته است.در این نوشتار با استناد به شواهد قرآنی و تاریخی نشان داده شده است که نظریۀ مشهور با اشکال‌هایی مواجه است و نظریۀ فضل الله و شماری از عالمان مسلمان که انشقاق قمر را از رویدادهای هنگام قیامت می‌دانند قوی‌تر است.نتیجه پایانی:دیدگاه علامه طباطبایی و عموم مفسران که آیۀ نخست سورۀ قمر را ناظر به وقوع معجزۀ انشقاق قمر در زمان پیامبر (ص) می دانند مورد انتقاد سید محمدحسین فضل الله قرار گرفته است. وی بر این باور است که :

اولاًاین آیه را می توان به آسانی بر « حوادث هولناک قیامت » منطبق دانست.

ثانیاًنظریۀ وقوع معجزۀ شق القمردرزمان پیامبر (ص)، با شماری از آیات ناظر به معجزات اقتراحی سازگار به نظر نمی رسد.

ثالثاًحوادث چشمگیری همچون شق القمر که دواعی بر نقل آن بسیار است جز با تواتر اثبات نمی شود در حالی که متواتر بودنِ روایات ناظر به این حادثه مورد تردید است.

رابعاًاگر چنین حادثۀ چشمگیری رخ داده بود باید به عنوان مبدأ تاریخگذاری برای سایر امور تلقی می شد.

نقدهایی که فضل الله بر نظریۀ مشهوروارد کرده یک دیدگاه شاذ یا منحصر به وی نیست زیرا پیش از او نیز دستکم شانزده تن از مفسران و اندیشمندان مسلمان کم و بیش چنین نقدهایی را مطرح کرده و آن را مورد تشکیک قرار داده اند.

http://t.me/shenakhtehadis

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*