ازنتیجه های فرهنگ اروپا

بازهم واقعیت فرهنگی اروپا وقتی که یک فروشگاه تخفیف می زندخدایی نکرده اگه قراربودمجانی یا نذری باشد که درحدجنگ جهانی کشته می داد

عده‌ای هم هستند که کم‌شمارهم نیستندولابدجلوچشم شما هم رژه رفتند که وقت و بی‌وقت نوک دماغ را گرفته و پیف‌پیف‌کنان از«ایرانی‌های حریص وبی‌فرهنگ»می‌گویندکه بی‌ام‌او زیرپایشان است بعدبا قابلمه سرصف غذای نذری می‌ایستندیاحاضرند«دوساعت توصف»باشندتایک ظرف قیمه نذری تحویل بگیرند.عزیزان فراموش نمی‌کنندکه اگرخارج‌اند،خیلی خوشحال باشند که «وای وای از اون گنداب خلاص شدم ودرغرب متمدن ازاین خبرهانیست»واگرداخل‌انداحساس برتری کنند چون در صف غذای نذری نمی‌ایستند.این شانس را داشتم که زیر آسمان کشورها و شهرهای بسیار زندگی کنم یا مهمان باشم. در آلمان دیدم سر لقمه‌های به اندازه یک بند انگشت پای سیب، پیرزنی غرق در جواهر با آرنج دیگران را پس می‌زد تا به پای سیب بندانگشتی برسد….در هلند دیدم که برای وافلی اندازه نیمی از کف دست، هم‌کلاسی‌ها شش خیابان پیاده رفتند، در باشگاه ورزش‌ام در آمریکا می‌بینم روزهایی که باشگاه«فیری اسموتی» می‌دهد( حداکثر ۲۰ میلی‌لیتر که حتا نیم جرعه هم نیست) اعضای باشگاه هم همه مشاغل پردرآمد و خوب دارند، چه صفی می‌کشند. جای دیگر مسابقه‌ای برای یک تی‌شرت ارزان مجانی درحد فینال جام‌جهانی ناموسی شدو …حالا در فرانسه سر «نوتلا» حراج‌شده در یک سوپرمارکت زنجیره‌ای غوغا به‌پا شده است. مشتریان عربده‌کشی راه انداختند، مشت حواله پای چشم فروشندگان وکارمندان سوپرمارکت کردند، گیس‌کشی راه انداختند، دست به یقه شدند و کتک‌کاری‌ها کردند، شیشه‌های نوتلا را از دست هم قاپیدند و شیشه‌ها رو زمین افتاد و دریای شکلات راه افتاد و … سوپرمارکت ناچار شده نوتلا حراج‌شده را سهمیه‌بندی کند و بگوید سهم هر مشتری تنها ۳ بسته است و بس.

اتفاقاًفرانسوی‌های بسیاری هم تاحالا مثل همتایان ایرانی‌شون پیف‌پیف‌کنان می‌گفتند این هیستری و وحشی‌بازی مال «بلک فرایدی» آمریکایی‌ها و اخلاق آمریکایی است وما«فرانسوی‌های متمدن»ازاین کارهانمی‌کنیم.هرکه فکرمی‌کنداین رفتار مختص ملیت و فرهنگ خاص است و بس وآن‌ها ازاین رویه مبرا،اشتباه می‌کند.مساله ریشه در روان‌شناسی دارد.ده‌ها تحقیق جالب درباره روان‌شناسی «جنس رایگان» و مواجهه مغز با آن انجام شده که یکی ازدیگری جالب‌تراست.کارشناسان «بازاریابی» از نتایج این تحقیقات برای همین تبلیغات «یکی بخر/ یکی مجانی ببر» یا «بلوزرایگان/ اسموتی رایگان»بهره می‌برند.موضوع ربطی به«بافرهنگی/بی‌فرهنگی»ندارد،مساله فرآیندجایزه ودستاوردوبرنده شدن درمغزانسان است که به‌کل مساله دیگه‌‌ای است وبه‌غایت جالب.خلاصه دفعه دیگه خواستید نوک دماغ‌تان را بگیریدوپیف‌پیف‌کنان توسّر«ایرانی بی‌فرهنگ بی‌شعور»بزنید،یادتان باشد موضوع جهانی است واین موضع‌گیری شما صرفاًنشان ازکم‌دانشی شماداردوبس.

فرنازسیفی                   http://t.me/titiwebster              http://kharej2025

 

https://www.theguardian.com/world/2018/jan/26/ce-nest-pas-normal-french-shoppers-bra-over-discounted-nutella

                   

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*