دروغ بزرگ دیگری از دشمنان؛ تهمت “سگ بازی”

متن شبهه :

امروز قصد داریم سگ بازی امام حسین را برایتان ثابت کنیم لذا روایتی می آوریم از  الکافی که در آن اشاره داشته امام حسین با سگ بازی می کرده و به خاطر این کار او جبرئیل نمی توانسته وارد خانه شود.

روایت در اصول کافی از این قرار هست :

متن شبهه؛

۱۳ – أبو علي الأشعري، عن محمد بن سالم، عن أحمد بن النضر، عن عمرو بن شمر، عن جابر، عن عبد الله بن يحيى الكندي، عن أبيه وكان صاحب مطهرة أمير المؤمنين عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: قال جبرئيل عليه السلام إنا لا ندخل بيتا فيه تمثال لا يوطأ الحديث مختصر.

 

نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : ۶  صفحه : ۵۲۸

أمیر المومنین  فرمودند : که پیامبر ارشاد نمودند که جبریل گفته ما فرشتگان به خانه ای که در آن عکسی زیر پا گذاشته نمی شود ؛ وارد نمی شویم.حدیث مختصر شده است!!!!!!.

حالا می گوییم چرا مختصر شده است:چون امام حسین توله سگی را با خود به خانه اورده بود و با سگ بازی می کرد ؛

لذا مانع ورود جبرئیل شده بود.

کامل این روایت را البرقی در المحاسن آورده  است که به شرح زیر می باشد :

[۳]. ۴۱ – عنه، عن أبيه، عن أحمد بن النضر، عن عمرو بن شمر، عن جابر، عن عبد الله بن يحيى الكندى، عن أبيه (وكان صحاب مطهرة على)، عن على (ع) قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: يا على إن جبرئيل أتانى البارحة، فسلم على من الباب، فقلت: ادخل، فقال: إنا لا ندخل بيتا فيه ما في هذا البيت، فصدقته وما علمت في البيت شيئا، فضربت بيدى، فإذا جر وكلب كا للحسين بن على يلعب به الامس فلما كان الليل دخل تحت السرير، فبنذته من البيت ودخل، فقلت: يا جبرئيل أو ما تدخلون بيتا فيه كلب؟ – قال: لا، ولا جنب ولا تمثال لا يوطأ

نام کتاب : المحاسن نویسنده : أحمد بن محمد بن خالد البرقى    جلد : ۲  صفحه : ۶۱۵

پيامبر فرمود: يا على: جبرائيل امروز صبح پيش من آمد و بيرون دَرِ خانه سلام كرد و داخل نشد. به او گفتم: داخل شويد. گفت ما فرشتگان, داخل خانه ايى كه در آن مثل آنچه در خانه شماست, باشد, نمى شويم. من او را در اين سخن تصديق كردم و به فحص و تفتيش درخانه برخاستم كه ناگاه ديدم توله سگى كه حسين بن على روز گذشته با او بازى مى كردشب زير تخت خواب رفته و من آن را از خانه بيرون كردم. آن گاه جبرئيل داخل شد. گفتم: مگر شما داخل خانه ايى كه در آن سگ باشد, نمى شويد؟ گفت: ما داخل خانه ايى كه در آن سگ, يا آدم جنب و يا مجسمه و عكسى كه زيرپاگذاشته نشود, باشد نمى شويم.

نکته: داشتن سگ و بازی با او از دید ما اشکالی ندارد؛اما سگ در اسلام جایگاه پست و حقیری دارد و جالب اینجاست دوستاران حسین بر یزید ایراد می گیرند که سگ باز بوده است که ما ثابت کردیم خود حسین هم سگ باز بوده است.

پاسخ:

توجه به نکاتی چند لازم است؛

۱٫روایتی که شیخ کلینی در کافی  نقل می کند با روایتی که مرحوم برقی در محاسن نقل می کند متفاوت است .

مرحوم برقی روایت را از خود و از پدرش و از احمد بن النضر نقل می کند اما مرحوم کلینی روایت را از ابوعلی اشعری و او از محمد بن سالم تا آخر راویان ذکر می کند.

بنابراین این سخن که شیخ کلینی روایت را مختصر کرده تا به شخصیت امام حسین خدشه ای وارد نسازد کذب محض است زیرا از اساس روایت مرحوم کلینی با روایت مرحوم برقی متفاوت است .

۲ .در روایات متعددی آمده است که ائمه گرامی از همان دوران طفولیت و کودکی تحت تربیت الهی بوده و هیچ موقع مشغول به انجام امور پست و بیهوده نمی شوند .آنان در عین طفولیت در کمال عقل و تربیت بوده اند.

بحار الانوار ج۲۵ ص۱۰۰ باب۴

۳٫ روایتی را که مرحوم برقی نقل می کند مبنی بر بازی کردن امام حسین  با سگ از حیث سندی کاملا مردود و بی اعتبار است.

مرحوم برقی روایت را از « عمروبن شمر» نقل می کند و این فرد یکی از راویان او می باشد.

مرحوم نجاشی درباره « عمروبن شمر» می گوید:

«ضعیف جدا زید احادیث»

« او به شدت ضعیف است و روایات دروغین نقل می کرد»

رجال نجاشی ص۲۸۷

مرحوم ابن غضائری درباره او می گوید: «ضعیف است» یعنی به روایتهایی که نقل می کند اعتباری نیست.

الرجال ص۷۴

علامه حلی درباره او می گوید:

« به شدت ضعیف است»

رجال علامه حلی ص۲۴۱

مرحوم تفرشی درباره او می گوید:

« به شدت ضعیف است»

نقد الرجال ج۳ ص۳۳۶

مرحوم قهپایی درباره او می گوید:

«ضعیف است»

مجمع الرجال ج۴ ص۲۸۶

وهمینطور سایر بزرگان رجالی او را تضعیف کرده اند اما این کانال معلوم الحال و معاند بدون اشاره به ضعیف بودن روایت سعی در اغرائ و فریفتن مخاطبان خود دارد تا بتواند بهانه ای برای اشکال تراشی پیدا کند غافل از آنکه رسوایی در انتظارشان است.

منبع : https://telegram.me/Rahnamye_Behesht

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*