حسین بن علی(ع) می گوید: “ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند.”
منبع: سفینه البحار، نوشته حاج شیخ عباس قمی، صفحه ۱۶۴.
پاسخ : اولاً : چنین روایتی در کتب روایی معتبر شیعه با این متن خاص، از امام حسین ع یافت نمی شود و آدرسی هم که داده شده صحیح نیست
ثانیاً : یک روایتی داریم آن هم از امام صادق (ع) نه امام حسین (ع) که می فرماید :
نحْنُ قُرَيْشٌ وَ شِيعَتُنَا الْعَرَبُ وَ عَدُوُّنَا الْعَجَمُ
ظاهراً جاعل آن روایت از همین حدیث استفاده کرده و چون نمی دانسته که «اباعبدالله» در سند احادیث، اشاره به امام صادق (ع) است و به همین خاطر حدیث را به امام حسین(ع) نسبت داده است. اما همین حدیث هم باید به درستی فهمیده شود. برای فهم معنای حدیث یک مثال می زنیم: فردی مثلاً دوستان زیادی دارد و با آنها رفت و آمد می کندمثلاً برادرش به او می گوید تنها با فامیل ها رفت و آمد تنها و با غریبه ها زیاد الفت نگیر، او جواب می دهد :آن کس که مرا درک کند فامیل من است و آن کس که مرا درک نکند غریبه است در اینجا این شخص می خواهد بگوید :هر کس که مرا درک کند من با او رفت و آمد می کنم چه فامیل من باشد و چه نباشد و هر کس که مرا درک نکند با او رفت و آمد نمی کنم چه فامیل من باشد و چه نباشد حالا حدیث را ترجمه کنیم: چون در میان اعراب به خاطر تعصب جاهلی که داشته اند ، عجم ها به عنوان غریبه مطرح بودند امام می فرماید :
شیعه ما (چه عرب باشد و چه عجم ) عرب است یعنی خودی است.دشمن ما (چه عرب باشد و چه عجم ) عجم است یعنی بیگانه است.
در این روایت کلمه عرب و عجم به معنای خودی و بیگانه استفاده شده است چون در نظر مخاطبانِ عربی که سخن معصوم(ع) را می شنیدند ، عرب یعنی دوست و عجم یعنی دشمن.نکته : اگر در روایت ( عرب و عجم ) به معنای متعارفشان ترجمه شوند این حدیث از نگاه شیعه بی اعتبار است زیرا با صریح قرآن که تقوا را ملاک برتری می داند و برای نژاد ارزشی قایل نیست تعارض دارد.اهل بیت(ع) فرموده اند: اگر حدیثی برایتان آوردند که با قرآن جور در نمی آید قبول نکنید زیرا سخنِ ما نیست.
در سوره حجرات می خوانیم: “یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ”
“اى مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را اقوام و قبیله هایی قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامىترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است. ”
اهل بیت(ع) نیز همین دیدگاه قرآنی را تبلیغ می کردند و هر حدیثی با این دیدگاه تعارض داشته باشد جعلی یا تحریف شده است و اعتبار ندارد. برای عضویت در کانال : https://eitaa.com/shenakhtehadis