آیا حدیث زیر درباره شیر خوردن رسول الله (ص) از ابوطالب (ره) صحیح است؟

شیر خوردن پیامبر از پستان ابوطالب

۲۷ – محمد بن يحيى، عن سعد بن عبد الله، عن إبراهيم بن محمد الثقفي، عن علي بن المعلى، عن أخيه محمد، عن درست بن أبي منصور، عن علي بن أبي حمزة عن أبي بصير، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: لما ولد النبي صلى الله عليه وآله مكث أياما ليس له لبن، فألقاه أبو طالب على ثدي نفسه، فأنزل الله فيه لبنا فرضع منه أياما حتى وقع أبو طالب على حليمة السعدية فدفعه إليها.

منبع: اصول کافی ج ۱ ص ۴۴۸ باب مولد النبی و وفاته چاپ دارالکتب اسلامیه تهران.  اصول کافی ج ۱ ص ۲۸۴ باب مولد النبی و وفاته روایت ۲۷ چاپ منشورات فجر بیروت.

ترجمه روایت فوق:  از امام صادق(ع)نقل شده که گفت: چون پیامبر اسلام به دنیا آمد چند روزی بدون شیر  به سر برد پس ابوطالب او را بر پستان خود افکند و خدا در پستان ابوطالب شیر نازل کرد پس کودک چند روز از پستان ابوطالب شیر خورد تا هنگامی که ابوطالب حلیمه سعدیه را یافت و کودک را به او سپرد.

پاسخ:

این روایت فاقد سند صحیح است و متنش نیز عجیب به نظر می آید و چنین ادعاهای عجیب و غریبی با یک سند ضعیف قابل اثبات نیست. نشر این روایت و روایات مشابه آن ناخواسته به تخریب وجهه تشیع می انجامد.

همانطور که ملاحظه می کنید سند این روایت (یعنی زنجیره راویانی که این روایت را نقل کرده اند تا به کلینی رسیده) چنین است:محمد بن يحيى، عن سعد بن عبد الله، عن إبراهيم بن محمد الثقفي، عن علي بن المعلى، عن أخيه محمد، عن درست بن أبي منصور، عن علي بن أبي حمزة عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (امام صادق علیه السلام)در اینجا اگر از اول بشماریم نفر چهارم یعنی علی بن المعلی ناشناس است. نامی از وی در کتب رجال شیعه نیست چه رسد به اینکه توثیق شده باشد. اساسا او فرد بسیار کم روایتی است (مجموع روایاتش در کتب اربعه و وسائل الشیعه با محاسبه مکررات فقط ۲۱ روایت است)

ضمناًعلی بن المعلی از برادرش محمد بن المعلی نقل کرده که این برادر از خود او هم ناشناس تر است و نامی از او در کتب رجال نیست. در کتب اربعه و وسائل الشیعه صرفا همین یک روایت عجیب از او نقل شده است و بس.بقیه رجال سند شناخته شده هستند و اتهام جعل و تحریف در این مورد خاص به آنها نمی چسبد هرچند درباره صحت مذهب یا وثاقت برخی از آنها حرف و حدیثهایی هست(مثلا ۲ نفرشان مذهب واقفی دارند).ولی مهمترین نقطه ضعف سندی این روایت همین دو نفر یعنی علی بن المعلی و محمد بن المعلی هستند.

در هر حال باید گفت سندش طبق مبانی علمای رجال ضعیف است و هیچ رجال شناسی این سند را تایید نمی کند مگر آنکه بخواهیم قائل به عصمت کتاب "کافی کلینی" شویم.حال اگر بنا را بر این بگذاریم که این روایت جعلی است که البته این احتمال قویست ، انگیزه جعل چنین روایتی می تواند فضیلت سازی برای جناب ابوطالب رحمت الله علیه باشد با این توضیح که این بزرگوار افتخار پدری امیرالمومنین ع را دارند و اگر افتخار مادری حضرت رسول ص نیز برایشان بیان شود مجموعه فضایلشان کامل خواهد شد و ابوطالب مادر رضاعی رسول الله ص خواهند بود. طبعا این یک افتخار است.اما سؤالی که جاعل این روایت باید به آن جواب بدهد اینست که اگر قرار بود مشکل شیر خوردن رسول الله ص برطرف شود نیازی به معجزه نبود زیرا خدا می توانست سینه مادر رسول الله ص یعنی آمنه(ره) را پر از شیر کند یا اینکه حداکثر سینه فاطمه بنت اسد (مادر امام علی ع) پر از شیر شود ، اما اینکه یک مرد مثل ابوطالب سینه اش پر از شیر شود از آن حرفهای عجیب است. اگر چنین حادثه عجیبی رخ داده بود قاعدتا باید در روایات متعدد از اهل بیت(ع)نقل می شد نه اینکه صرفاًدر یک روایت با سند ضعیف و توسط راوی ناشناس نقل شود.شاید هم هدف از جعل این روایت توهین به ابوطالب باشد زیرا شیر دادن را که یک صفت زنانه است به یک مرد نسبت می دهد. بستگی دارد در ذهن جاعل این روایت چه می گذشته است.

شاید هم هدف از این جعل ، تخریب وجهه اهل بیت(ع)و نشرخرافات به اسم آن بزرگواران و آلوده کردن احادیث شیعه به روایات خنده دار باشد یعنی در قالب بیان معجزات ، سخنان نامعقول و خنده آوری را در روایات اهل بیت (ع )وارد می کرده اند برای اینکه مذهب اهل بیت (ع )را به مضحکه عام و خاص تبدیل کنند چنانکه در حدیث سلسلة الحمار چنین کردند و کلینی در آنجا هم متوجه اصل قضیه نشده است. طبعاٌاینگونه روایات ضعیف برای یک وهابی حکم گنج طلا را دارد زیرا وسیله و بهانه خوبی برای تمسخر شیعیان اهل بیت(ع) است.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ هـ ش

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*