آسیب شناسی بازیها،تخصصی

نقدبازیهای رایانه ای محبوبیت ازدست رفته

نام بازي: " بانوی مشهور «Lady Popular»" قسمت ۱

سبک: Fashion (Dress-up), Casual game

ژانر: سبک زندگی     رده سنی: +۷       سال انتشار: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲       پلاتفرم:  Web browser

ناشر: کمپانی بلغاری XS Software        نقد بازیLady_Popular:

مقدمه

پیش از تحلیل بازی، لازم است تا کمی درمورد مقوله سبک زندگی و ابعاد مختلف آن صحبت کنیم:

 چند سالی است که شرکت های بازی سازی غربی به منظور جذب کاربران جدید و صد البته سود بیشتر، به علاوه ساخت بازی برای رایانه های شخصی و کنسول ها، اقدام به ساخت بازی های اینترنتی یا اصطلاحا "آنلاین" نموده اند. این دست بازی ها که سهل الوصول ترین نوع بازی در بین بازی های رایانه ای به شمار می روند، نه احتیاج به سخت افزار ویژه بازی، کنسولی خاص و یا ابزار مخصوص بازی (کنترلر و…) دارند و نه کاربران آن ها نیازمند کسب مهارتی خاص برای بازی کردن هستند، فقط کافی است تا دسترسی به اینترنت (پرسرعت و یا کم سرعت) فراهم باشد. این قبیل بازی ها که معمولا از فضای گرافیکی بسیار ساده و حداقل جلوه های بصری مرسوم به کار رفته در بازی های بزرگ بهره می برند، بیشتر تمرکز خود را روی گزارش های آماری و نتایج سهل الحصول قرار داده اندوکاربران خودرابرای پیروزی وماندن درگوی رقابت، مدام تشویق وترغیب به فعالیت (آنلاین بودن و بازی کردن) می نمایند، به گونه ای که یک روز و یا حتی چندساعت غفلت از بازی می تواند کاربررابه اندازه چندین ماه ازگردونه رقابت خارج گرداند،دراکثرمواقع، این موضوع به اندازه ای برای کاربران فعال حائز اهمیت می گردد که گاه، فضای رقابت از فضای مجازی به فضای واقعی کشیده شده و کاربران با صرف هزینه واقعی (پول)، اقدام به تهیه امتیاز و اعتبار در دنیای مجازی می نمایند!با توجه به فضای ساده گرافیکی و راحتی کار با منوهای بازی های آنلاین، و با توجه به کم هزینه بودن آن ها برای کاربران سطوح مختلف (سنی و درآمدی/حرفه ای و غیر حرفه ای) و وجود حس رقابت تنگاتنگ، اقبال از این گونه بازی ها به حدی چشمگیر شده، که برخی از آن ها آمار کاربران میلیونی را در کارنامه خود به ثبت رسانده اند.درکنارتمام این جذابیت ها،ارائه زبان فارسی وپشتیبانی ۲۴ ساعته برخی ازاین بازی ها در داخل کشور باعث شده است تا تعداد کاربران ایرانی این بازی ها هم بسیار قابل توجه و قابل تامل باشند. از همه این موارد مهم تر، درگیری خانم ها (دختران) با این بازی ها و پیش روی آن ها تا حد اعتیاد است،وجودمنوهای فارسی، ساده بودن روش انجام بازی (در حد چند کلیک) و جذابیت های بصری و مفهومی موردعلاقه خانم ها، ازجمله عوامل اصلی در جذب خانم های ایرانی به این بازی ها محسوب می شوند.البته بر خلاف ظاهرساده برخی ازاین بازی ها، نکات قابل تاملی در بطن آن ها نهفته که با توجه به جدی گرفته نشدن این طیف از بازی ها توسط والدین ومسئولین، می توانند پیامدهای مخربی را در بر داشته باشند.یکی ازپیامدهای جدی برخی ازاین بازی ها، ارائه سبک زندگی غربی برمبنای اصالت دادن به جسم وتوجه بیش ازحدبه تجدد گرایی ودرنهایت بروز فاجعه اخلاقی است.به منظورآگاهی بیشتر در این زمینه، در ادامه به تحلیل یکی ازپرطرفدارترین بازی های آنلاین به نام Lady popular، که با رویکرد جذب دختران جوان و ارائه سبک زندگی غربی تهیه شده است می پردازم.

اوقات فراغت و سبک زندگی،فراغت "Leisure" مفهومی است که به بخشی از زمان گفته می‌شود که در آن کار تعریف شده‌ای که اجباری در انجام دادن آن باشد، وجود نداشته باشد. بر اساس این تعریف، زمانی که مجبور به انجام فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی و یا امور طبیعی از جمله خوردن، خوابیدن و استحمام نیستیم، زمان‌‌ فراغت محسوب می‌شود. اوقات فراغت و سبک زندگی عمدتاً با مصرف و خصوصاً مصرف فرهنگی به عنوان ابزاری برای تولید فرهنگی پیوند خورده‌است.به تعبیر دیگر میزان و نحوه مصرف فراغتی مبین پایگاه و منزلت اجتماعی افراد است. اوقات فراغت چندان تابع بهره‌مندی از وقت آزاد، رضایت‌مندی و استراحت کارکردی نیست. در اینجا مقصود این است که چگونه وقت آزاد صرف تولید شود.؛ این تولید، تولید ارزش است؛ ارزش تمایز، منزلت و پرستیژ.يکي از ويژگي‌های موجود در الگوی جهاني فراغت، مصرفي بودن آن است.‌ درواقع الگوهاي فراغت افراد در جوامع مدرن به صورت نوبه‌اي در خدمت اقتصاد مصرفي و سرمايه‌داري است؛ يعني مصرف در خدمت توليد سرمايه‌داري. چنين الگويي از فراغت، سبب آسيب جوامع در بحران اجتماعي و طبقاتي شدن آن‌ها در شيوه‌هاي گذران اوقات فراغت است.چنين الگويي از فراغت،‌ عملاً زمان فراغت افراد در جوامع مدرن را در پيوند با بعد تکنولوژي و صنعتي جوامع مدرن قرار مي‌دهد. توريسم صنعتي، ارتباط با وسائل ارتباط جمعي، بازی های رایانه ای، استفاده از شهر‌بازي هاي بزرگ و مدرن، شهرک هاي مصنوعي و‌‌ تفريحي بزرگ صرف‌نظر از اينکه برخورداري از مواهب فراغت را منحصر به افراد برخوردار جامعه مي‌کند، عملاًارتباط افراد با طبيعت را کاهش مي‌دهد. پيوند افراد با طبيعت در اوقات فراغت، تشخصات اجتماعي را درعرصه فراغت کاهش داده و به لحاظ اقتصادي و بهداشت جسمي و رواني نيز بسيار تأثيرگذار است.همچنین به رغم نزدیک شدن الگوهای گذران اوقات فراغت زنان به مردان، هنوز تفاوت‌های چشمگیری میان زنان و مردان در این مسئله وجود دارد. صرف نظر از برخی ساختارهای تأثیرگذار در تفاوت دو جنس در گذران اوقات فراغت، این تفاوت‌ها را می‌توان به تمایلات و انتخاب فردی میان افراد هر دو جنس مستند کرد.اگرالگوهای اوقات فراغت لااقل در بخش‌هایی میان دو جنس متفاوت نباشد، پیامد منطقی آن یا فاصله گرفتن زنان و دختران از فضاهای فراغتی و یا تعارض میان نقش‌ها و انتظارات در موقعیت غیر‌فراغتی با موقعیت‌های فراغتی است. شاید یکی از علل غلبه فراغت مصرفی و خرید در میان زنان در صنعت توریسم این باشد که زنان درمقایسه با مردان امکانات کمتری برای پرکردن اوقات فراغت در دنیای جدید متناسب با ویژگی‌های زنانه خود دارند.

نوع سبک زندگی:همواره در اطراف ما نشانه های فراوانی وجود دارد که از وقوع تغییرات فرهنگی خبر می دهند. نوع معماری، نحوه پوشش افراد، انواع شغل های جدید، سرگرمی های تازه، تنوع رسانه ها و افزایش جمعیت شهرنشین با همه لوازمی که به دنبال دارد، از جمله این نشانه هاست.جامعه‌ای که به گذشته خود دلبستگی دارد و علاقمند است که آینده خود را در امتداد منطقی با گذشته ترسیم نماید، حتماً نسبت به تغییرات فرهنگی حساس و مراقب خواهد بود. در دهه های اخیر، مطالعات مرتبط با "سبک زندگی"، زمینه ای مناسب برای بررسی وارزیابی تحولات فرهنگی فراهم ساخته است. خاستگاه این مفهوم، حوزه جامعه شناسی بوده است.درادبیات جامعه شناسی، ازمفهوم سبک زندگی دو برداشت صورت گرفته است. در برداشت نخست که سابقه آن به دهه ۱۹۲۰ باز می گردد، سبک زندگی معرف ثروت و موقعیت اجتماعی افراد و غالباً شاخصی برای تعیین طبقه اجتماعی است (چاپین،۱۹۳۵) اما در برداشت دوم، سبک زندگی نه راهی برای تعیین طبقه اجتماعی، بلکه راهکاری است برای تعریف ارزش ها و نگرش ها و رفتارهای افراد.مطالعه  سبک زندگی افراد به ما این امکان را می دهد که الگوهای رفتاری افراد را شناسایی کنیم و حدس بزنیم که آن ها از چه ارزش هایی پیروی می کنند و چه نگرش هایی دارند. به دلیل کارکردهای نمادین سبک زندگی، این دسته مطالعات برای ارزیابی وضعیت موجود و تحلیل های اجتماعی و بلکه ارائه تصویری از آینده بسیار ارزشمند است.باید درنظر داشت که سبک زندگی ریشه در زندگی مدرن دارد و در نتیجه به هر میزان که زندگی سنتی تحت تأثیر فرایندهای مدرن قرار گیرد، سبک زندگی نیز مفهوم روشن تری پیدا می کند. این مفهوم با انتخابي شدن زندگي روزمره معنا مي يابد، بدين ترتيب كه برخلاف جوامع سنتي، در جامعه معاصر به واسطه  اهميت يافتن "خود" و مسئوليت شخصي و ظهور جامعه مصرفي در زندگي، قدرت انتخاب نيز بيشتر شده است. سبك هاي زندگي بازنمودي از جستجوي هويت و انتخاب فردي است. بر پایه همین واقعیت است که مفهوم سبك زندگي راهي براي تعريف ايستارها، ارزش ها و همچنين نشانگر ثروت و موقعيت اجتماعي افراد است.با اختصاص مطالعات سبک زندگی به شاخه های تخصصی، اطلاعات دقیق تری را می توان راجع به گروه های اجتماعی به دست آورد. زنان (و دختران) از جمله گروه های اجتماعی مهم محسوب می گردند كه به ویژه با توجه به نقش مادري در خانواده، يكي از اصلي ترين عناصر فرايند هويت يابي و جامعه پذيري فرزندان و نسل آينده جامعه هستند و بر هويت نسل هاي آتي جامعه تأثيرگذارند. در واقع "زن" عنصري "فرهنگ ساز" تلقي مي شود که آن را از نسلي به نسل ديگر منتقل مي كند. به همین دلیل مطالعه ارزش ها، نگرش ها و الگوهای رفتاری آنان برای ارزیابی روندی که جامعه در پیش گرفته است مهم تلقی می گردد.ضرورت رصد تحولات در سبک زندگی از این منظر نیز قابل توضیح است که چه بسا به دلیل تاثیر پذیری زنان از ارزش ها و نگرش ها و الگوهای رفتاری بیگانه و ناسازگار با هویت دینی و ملی جامعه ایرانی، روندی را شاهد باشیم که پیوند منطقی نسل ها و انسجام هویتی جامعه را تهدید و مخدوش سازد. به عنوان مثال، در فرهنگ دینی ما، برای پوشش زنان احکام خاصی در نظر گرفته شده است که بی اعتنایی نسبت به آن و رواج الگوهای دیگر، نامطلوب خواهد بود. همچنين با در نظر گرفتن تأثير نحوه تغذيه و عادت هاي غذايي مادران بر سلامت كودكان، دامنه تغيير در سبك زندگي مي تواند سلامت و بهداشت را نيز دربرگيرد.ازسوی دیگر اثرگذاری فرهنگی بر جامعه زنان صرفاً از طریق پرداختن صوری و سطحی به ارزش‌ها درسطح نهادهای رسمی ممکن نیست. برنامه‌ریزی فرهنگی، مانندهربرنامه‌ریزی دیگری نیازمند شناخت محیط عمل است. این موضوع کاملا طبیعی است که افرادبه سبب برخورداری از پیشفرض های ذهنی، ارزش‌ها و نگرش‌های خود، اقدام به تفسیر برنامه‌ها می‌کنند و واکنشی چه بسا دورازانتظار نشان می‌دهند.بنابراین پیش شرط هرگونه برنامه‌ریزی فرهنگی، شناخت جامعه‌ مورد نظر جهت پیش‌بینی تفاسیر و واکنش‌های احتمالی است. بررسي سبک زندگی زنان، امكان شناخت واقعی تر نسبت به جامعه هدف را فراهم مي آورد. صرف نظر از فوايدي كه مطالعه سبك زندگي در بر دارد؛ اكنون با اين پرسش اساسي مواجه هستيم كه نحوه مواجهه با تغييرات در سبك زندگي چگونه بايد باشد؟

نویسنده: محمود بلالی

کانال تلگرامی مصاف گیم           http://t.me/MasafGame

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*